Válka hodně dlouhá
Ota Ulč 2007
V dějinách
jsme měli jednu válku třicetiletou, jednu dokonce stoletou, dvě světové, sice
kratší, ale o to víc zkázonosné. Válka studená trvala něco přes čtyřicet let a
teď tedy máme our children’s children war - „válku dětí našich dětí.“ Tak
ji nazval ve svém dokumentární filmu (vysílaném 11.3.2007 americkou televizní
stanicí Discovery) významný publicista Ted Koppel, někdejší uprchlík
z Hitlerovy rodné země.
Je to sice konflikt se zřetelným
záměrem, totiž zničením naší civilizace, ale svou podstatou je amorfní,
s průběhem nepředvídatelným a s výsledkem v nedohlednu. Postrádá
adresu, kam hodit pořádnou bombu, aby se takový nepřítel permanentně vypařil.
Není to konkrétní, specifický stát, proti němuž se lze bránit. Konflikt je
to tedy notně asymetrický, jak svým průběhem, tak kritérii, jimiž je
posuzován. Anonymní, v davu nerozpoznatelný bojovník versus
zřetelní, identifikovatelní příslušníci regulérní armády, velmi to viditelné
cíle.
Anonym ignoruje pravidla
mezinárodního práva, například povinnost mít na sobě uniformu, být součástí
organizované jednotky pod zřetelným vedením a velením v rámci
legitimního státu, respektovat zákony války, v platnosti již od dávného
roku 1907, což pak jsou podmínky, aby v případě zajetí takový bojovník kvalifikoval
na přiznání statusu válečného zajatce (POW – Prisoner of War) a nebyl promptně
odstřelen jako válečný zločinec. (To tedy Američané nedělají, řadu těch
pochytaných odvážejí na bázi Guantanamo, příčinu mohutného morálního rozhořčení
humanistů všude ve světě. Humanisty ale nelze slyšet, že by protestovali proti
způsobu, jakým teroristé zacházejí se svými občasnými zajatci – zabít, umučit,
hlavu případně uříznout a výsledkem se chlubit pomocí internetu. Apologeti
odpovídají oním stereotypním ANO, ALE („ S násilím, terorem ovšem nelze
souhlasit, ale na druhé straně musíme uznat, že nic jiného jim nezbývá, jak
jinak se mají bránit proti vojenské přesile - letadlům, tankům,“ atd.)
Odpověď je jednoduchá: záleží na
legitimitě zamýšleného cíle a možnostech jeho dosažení nenásilnými prostředky.
Zejména v padesátých letech minulého století portorikánští teroristé,
usilující o nezávislost svého ostrova, házeli bomby do restaurací v New
Yorku, pokusili se zabít amerického prezidenta, a přece by jim bylo stačilo – a
dodnes mají takovou možnost - přesvědčit domorodce, aby se
v pravidelně konaných volbách pro suverenitu rozhodli. Když
v šedesátých letech na popularitě získaly únosy letadel směrem do Havany,
k dispozici přece měli nenásilnou alternativu odjet do Kanady, odkud pak
mírumilovně odletět na kýžený ostrov svobody nového typu.
Kvalitativní rozdíl
započal aktivitami islámských fanatiků. Olympiáda v Mnichově, 1972,
zavraždění izraelských sportovců. Bejrut, 1984, mohutný sebevražedný útok,
který způsobil smrt víc než 200 příslušníků americké námořní pěchoty. (Už
tehdy, a tedy nikoli až po 11.9.2001, se značně debatovalo o nejvhodnějším
způsobu, jak identifikovat, bojovat a potřít terorismus, zda se soustředit na
prevenci, pokusit se o domluvu, zda a jak vyjednávat. Málokdo se ale zajímal a
Reaganova iniciativa, jak řízně zasáhnout, usnula v Kongresu.)
Hnutí militantní a nihilistické,
glorifikující kult smrti. Náboženský puritanismus, sponzorovaný zejména
Saúdskou Arábií, poskytující příležitost se ponořit, být absorbován intenzivní
religiozitou (a tak i uniknout každodenní nudě až beznaději tamějšího života).
Historie militantního islámu nezapočala teprve se zrodem al-Kájdy. Ale teprve
teď, poprvé od doby křižáků, došlo k první realistické příležitosti vést
žihád, svatou válku, proti západní civilizaci – té materialistické, sekulární,
povrchní, arogantní, islámské hodnoty ohrožující, ale současně naštěstí
zbabělé, oddané poživačným radovánkám a neochotě přinést jakékoli oběti
k vlastní obraně. Někteří komentátoři v takovém zatracování postřehli
druh moralismu Alexandra Solženicyna, porovnatelný s výroky Osamy bin
Ladina.
Co ale s kultem
smrti? Korán prý tvrdí, že zabití jednoho nevinného bude
posuzováno jako zabití všeho lidstva. Korán ale zcela určitě zatracuje
sebevraždu, tolik teď oblíbenou mezi nejhorlivějšími vyznavači mohamedánské
víry. Tuto nesrovnalost vyřešila doktrina takfir, navíc pak rozkošatěná
egypským lékařem al-Zawahrim, hlavním ideologem al-Kájdy: že je totiž
povinností pravověrných muslimů zabíjet odpadlíky, kacíře – kategorie to
rozsáhlé, neomezené, tedy nejen Šíité, ale i Izraelité, Američané, po nich i
Evropané, takže i na Čechy se dostane. A ten, kdo obětuje svůj život ve snaze
prospět pravé víře, to pak již nebude sebevražda, ale akt hrdinného mučednictví
(s přednostním vstupem do ráje a náručí 72 pannen.)
Non-negotiable demands - cíle,
požadavky, z nichž nelze ustoupit. Když miliony pozemšťanů by
pak věřili v metafyziku mučednictví, přežití lidstva aby bylo na
pováženou. Co tedy dělat? Vojenské řešení v případě tak amorfního
protivníka je nedosažitelné. Lze vítězil nad al-Kájdou, ale ne nad
„terorismem“. Bush vyhlásil „válku proti terorismu“, což ovšem není
především vojenský problém. Máme k dispozici příklady úspěšné
likvidace teroristů. Britové tak uspěli v Malajsku a později i
v Severním Irsku. V Peru se podařilo vymýtit sadistické maoistické
hnutí Sendero Luminoso. Primární je snaha získat podporu, sympatie většiny
místního obyvatelstva a teroristy tak připravit o jejich přirozenou bázi.
(V Severním Irsku se Britům podařilo úspěšně proniknout do řad
nepřítele, nejenom tak získat informace, ale postarat se o rozkol
v jejich řadách a tam ať se vzájemně pobijí.)
Americká vojenská moc, zejména za
nynější situace řádící občanské války v Iráku,rozhodně nemůže zaručit mír
a prosperitu. To se zřejmě nepodaří ani za asistence tzv.civilian
military contractors - „smluvních civilistů“, ve značné míře bývalých příslušníků
speciálních vojenských jednotek (Special Forces). V Iráku je jich kolem
100.000, život jich tam ztratilo kolem 800, jsou daleko líp placení než jsou
příslušníci regulérní armády. Jejich role je defenzivní, podílet se na
civilních projektech, dávat do pořádku poničenou infrastrukturu. (Dočítám se
ale, že působí i v jiných končinách, například ve zuboženém Darfuru,
kde se v mnoha případech postarali, aby súdánskou vládou podporovaní tzv. janjoweed,
odporní mordýři, už napříště neměli příležitost zabíjet a znásilňovat.
Američané úspěšně zasáhli a sympatie
místního obyvatelstva právem získali na záchranných opatřeních v tsunami
v lednu 2004 postižené Indonésii. Hodně užitečného (zdravotnictví, voda)
v současné době dosahují příslušníci na bázi v Džibuti a těší se
rekordní popularitě u místního obyvatelstva.
Al-Kájda si ovšem uvědomuje, že
nemůže zvítězit vojensky, a proto spoléhá na jiná řešení - naši omezenou
trpělivost, naše vyčerpání. Obrovskou roli hraje propaganda, televizní
vysílání, opakované záběry o arabském utrpení, krveprolití, jakkoli třeba bývá
bratrovražedné. Víc než puritánský islamismus, arabským masám zejména imponuje
schopnost al-Kájdy trápit a ubližovat jediné zbývající supervelmoci. Hlavním
cílem této obtížně postižitelné organizace je získání ještě nebezpečnějších
zbraní ABC (atomových, bakteriologických a chemických), vypudit USA
z muslimských zemí a přesunout konflikt na americkou půdu.
Ač USA jsou tím cílem hlavním, nejsou
cílem jediným. Na řadě je též Evropa, jsme v tom všichni a harmonie se
nedosáhne postojem pštrosa, Chamberlaina, nekončícími ústupky, které nepříteli
dodávají ujištění o slabosti a zbabělosti západní civilizace, a tudíž bez
nároku či naděje na své přežití.
V závěru televizního dokumentárního
pořadu, Ted Koppel se zeptal skupiny kadetů ve West Pointu, přední americké
vojenské akademii, na jejich mínění, zda tato válka s teroristy a
proti terorismu, bude ještě za deset let existovat. Všichni zvedli ruku.
Islámisté jsou připraveni na válku,
trvající řadu generací.
Komentáře
Přehled komentářů
Stalin i Hitler by si s teroristy poradili. Jak daleko yajít? Tak daleko, jak bude nutné. Ve válce o život nejde couvat natož kapitulovat.
Motto
(Antoine de Saint Exupéry, 24. 8. 2007 14:05)
Být člověkem znamená být odpovědný. Znamená to hanbit se nad nezaviněnou bídou. Znamená to být hrdý na vítězství, kterého dosáhli kamarádi.
Znamená to cítit, že přiložíme-li svůj kamínek k ostatním, pomáháme stavět svět.
Neříkejte, že něco nejde.
(Historik, 9. 9. 2007 17:20)