Jaké byly ve skutečnosti Křížové výpravy?
Z: Jaké falešné představy o křížových výpravách
a křižácích jsou běžné?
M: Uvedu pět asi nejrozšířenějších mýtů a důvody, proč
jsou mylné.
1. mýtus: Křížové výpravy byly nevyprovokované agresivní
války proti islámskému světu.
Jinými slovy: do konce 11. století se muslimské síly
zmocnily dvou třetin křesťanského světa. Palestiny, vlasti Ježíše Krista;
Egypta, kolébky křesťanského mnišství; Malé Asie, kde svatý Pavel zakládal
první křesťanské obce - to nebyla periferie křesťanského světa, to bylo
jeho jádro.
A růst muslimského impéria tím ještě nebyl u konce.
Rozšiřovalo se ve směru na západ od Cařihradu, jejž nakonec minulo
a proniklo do Evropy. Pokud jde o nevyprovokovanou agresi, byla celá
na muslimské straně. V jistém okamžiku měl už křesťanský svět na vybranou
pouze bránit se nebo prostě podlehnout islámským výbojům.
2. mýtus: Křižáci nosili kříže, ale šlo jim ve skutečnosti
jen o kořist a dobývání území. Jejich zbožné fráze měly pouze
zakrývat loupeživou chamtivost.
Moderní bádání podpořené příchodem počítačových databází
vyhodilo tento mýtus do povětří. Nyní víme, že to byli právě "první
synové" Evropy, kdo odpověděli na papežovu výzvu jak v r. 1095, tak
v dalších křížových výpravách.
Vydat se na křížovou výpravu bylo nesmírně nákladným
podnikem. Páni byli nuceni prodat nebo dát do zástavy svou půdu, aby
shromáždili dostatečné finanční prostředky. Většina z nich neměla zájem
o nějaké zámořské království. Středověký křižák, stejně jako voják dnes,
byl hrdý na to, že plní svou povinnost, ale toužil se vrátit domů.
Po velkolepém úspěchu první křížové výpravy, kdy už měli
křižáci v rukou Jeruzalém a velkou část Palestiny, prakticky všichni
odešli domů. Na místě jich zůstala jen malá hrstka, aby konsolidovali
a spravovali nově získaná území.
I kořist byla skrovná. Ačkoli křižáci nepochybně snili
o nesmírném bohatství v kvetoucích městech Východu, skoro nikdo
z nich nezískal ani náhradu vlastních nákladů. A peníze ani půda
nebyly tím, kvůli čemu především se vydali na křížovou výpravu. Šli usmířit své
hříchy a zasloužit si spásu konáním dobrých skutků v daleké zemi.
Podstupovali takové náklady a útrapy, protože věřili,
že přijdou-li na pomoc svým křesťanským bratřím a sestrám na Východě,
ukládají si poklady tam, kde je mol a rez nemůže zkazit.
Brali velmi vážně Kristovo napomenutí, že kdo na sebe nebere svůj kříž, není Krista hoden. Pamatovali také na to, že "nikdo nemá větší lásku, než položí-li život za své přátele".
3. mýtus: Když křižáci r. 1099 dobyli Jeruzalém,
zmasakrovali všechny muže, ženy a děti v městě, takže ulicemi tekla
krev až po kotníky.
Nepochybně bylo v Jeruzalémě zabito mnoho lidí poté, co
křižáci město dobyli. Ale to je nutno chápat v historickém kontextu.
Ve všech před-moderních evropských a asijských
civilizacích bylo přijatým morálním standardem, že město, které se odmítalo
vzdát a bylo pak dobyto silou, náleželo vítězům. To se netýkalo nejen
budov a zboží, ale i lidí. Proto muselo každé město nebo každá
pevnost pečlivě zvažovat, může-li odolat obléhatelům. Pokud ne, bylo moudré
vyjednávat o podmínkách kapitulace.
V případě Jeruzaléma se obránci bránili až do samého konce.
Počítali s tím, že impozantní městské hradby budou udržovat křižáky
v patřičných mezích, dokud nedorazí posily z Egypta. Zmýlili se. Když
město padlo, bylo proto vydáno v plen. Mnoho lidí bylo zabito, ale mnoho
jiných bylo vykoupeno nebo jim bylo dovoleno volně odejít.
Podle moderních hledisek to jistě vypadá brutálně. Ale středověký
rytíř by mohl poukázat na to, že při bombardování v moderní válce je
zabito mnohem víc mužů, žen a dětí, než kolik jich vůbec mohlo být pobito
mečem během jednoho nebo dvou dnů. Je třeba se zmínit o tom, že
v těch muslimských městech, která se křižákům vzdala, byl lidem ponechán
majetek, nebyli obtěžováni a mohli svobodně vykonávat své bohoslužby.
Pokud jde o potoky krve v ulicích, žádný historik
je nemůže chápat jinak než jako literární konvenci. Jeruzalém je veliké město.
Na množství krve, které by stačilo pokrýt jeho ulice souvislou třípalcovou
vrstvou krve, by bylo třeba mnohem víc lidí, než jich žilo v celé zemi,
natož v městě samém.
4. mýtus: Křížové výpravy nebyly nic jiného než středověký
kolonialismus převlečený do náboženského hávu.
Křižácké státy založené po první křížové výpravě nebyly
novými osadami katolíků v muslimském světě, něčím jako britskou kolonizací
Severní Ameriky. Katolická přítomnost v křižáckých státech nebyla nikdy
velká, nejspíš pod 10% obyvatelstva. Tvořili ji vládci a úředníci, italští
obchodníci a členové rytířských řádů. Převážnou většinu populace tvořili
muslimové.
Křižácké státy proto nebyly koloniemi ve smyslu plantáží
nebo dokonce faktorií, jako později Indie. Byly to zahraniční vojenské
základny. Hlavním posláním křižáckých států bylo hájit posvátná místa
v Palestině, zejména Jeruzalém, a vytvářet bezpečné prostředí pro
křesťanské poutníky, kteří je navštěvují.
Neexistovala žádná mateřská země, s níž by měly
křižácké státy hospodářské vazby, a Evropané z nich neměli žádný
hospodářský prospěch. Naopak, náklady na udržování Latinského Výhodu
odčerpávaly nemalou část evropských zdrojů. Jakožto zámořské základny měly
křižácké státy především vojenský význam.
Dokud muslimové válčili navzájem mezi sebou, byly tyto státy
v bezpečí, ale jakmile se muslimové sjednotili, dokázali dobývat pevnosti,
zmocňovat se měst, a r. 1291 křesťany úplně vypudili.
5. mýtus: Křížové výpravy byly také namířeny proti Židům.
Papež Urban II. i následující papežové tyto útoky na
Židy důrazně odsuzovali. Místní biskupové, kněží i laici se snažili Židy
hájit, třebaže s omezeným úspěchem. Podobně v počáteční fázi druhé
křížové výpravy zabila v Německu skupina odpadlíků mnoho Židů, než se sv.
Bernardovi z Clairvaux podařilo je dostihnout a učinit tomu konec.
Tyto "rány vedle" byly politováníhodným vedlejším
důsledkem křižáckého nadšení, ale nebyly záměrem křižáckých výprav. Moderní
obdobou tohoto jevu byly případy, kdy se američtí vojáci v zámoří
dopustili zločinů během druhé světové války. Byli za ně souzeni
a potrestáni. Záměrem Spojenců ve druhé světové válce však nebylo páchat
zločiny.
Z: Myslíte, že boj mezi Západem a muslimským světem je
v nějakém smyslu reakcí na křížové výpravy?
M: Nikoli. Tato odpověď by mohla někomu připadat zvláštní,
jelikož Usama bin Ladin a jiní islamisté často mluví o Američanech
jako o "křižácích".
Je však důležité si připomenout, že ve středověku - a
ve skutečnosti až hluboko o 16. století - byl supervelmocí západního
světa islám. Muslimská civilizace byla bohatá, vysoce kultivovaná
a nesmírně mocná. Křesťanský Západ byl zaostalý a relativně slabý.
Stojí za zmínku, že žádná další křížová výprava, jež Západ
podnikl - a byla jich dlouhá řada -, s výjimkou té první nebyla
úspěšná.
Křížové výpravy patrně zadržovaly muslimský expansionismus,
ale rozhodně jej nezastavili. Muslimská impéria se nadále rozšiřovala do
křesťanských území, podmanila si Balkán, velkou část Východní Evropy
a dokonce největší křesťanské město, Cařihrad.
Z muslimské perspektivy nestály křížové výpravy ani za
zmínku. Kdybyste se v 18. století zeptali běžného muslima, nic by
o nich nevěděl. Důležité byly pro Evropany, protože představovaly veliké vypětí,
jež ztroskotalo.
Avšak když v 19. století začali Evropané dobývat a kolonizovat země Středního Východu, mnoho historiků - zejména francouzských royalistických nebo nacionalistických autorů - začalo psát o křižáckých výpravách jako o prvním pokusu přinést zaostalému muslimskému světu plody západní civilizace. Jinými slovy křížové výpravy byly přetvořeny do podoby imperialistických válek.
Záběry z arabské čtvrti Jerusalema
Podle takto pojatého dějepisu se vyučovalo ve školách
v koloniích a nová interpretace byla akceptována na Středním Východě
i jinde. Ve 20. století byl imperialismus diskreditován. Islamisté
a někteří arabští nacionalisté se pak chopili koloniální konstrukce
křížových výprav a prohlašují, že Západ je odpovědný za jejich strasti,
jelikož už od křížových výprav na muslimy stále dotírá.
Často se říká, že lidé na Středním Východě mají dlouhou
paměť; to je pravda. Ale v případě křížových výprav mají paměť obnovenou:
pamatují si to, co vyfabrikovali jejich dobyvatelé.
Z: Je nějaká podobnost mezi křížovými výpravami a dnešní válkou proti terorismu?
M: Kromě toho, že v obou případech chtějí vojáci sloužit něčemu většímu, co je přesahuje a čeho si vysoce váží, a také že se chtějí nakonec vrátit domů, nevidím mezi křížovými výpravami a dnešní válkou proti terorismu žádné další podobnosti. Motivy ve společnosti v době po osvícenství jsou velmi odlišné od motivů ve středověkém světě.
Jerusalem - arabská čtvrť
Z: Jak se křížové výpravy liší od džihádu nebo od jiných náboženských válek?
M: Hlavním cílem džihádu je rozšiřovat dar al islam, území
islámu, do dar al harb-u, území války. Jinými slovy islám je expanzionistický,
snaží se podmaňovat si ne-muslimy a přivádět je pod muslimskou nadvládu.
Těm, koho si takto podmaní, dává prostou volbu. Nepatří-li
k lidu knihy - tj. nejsou-li to křesťané nebo Židé -, mají na výběr
konvertovat k islámu nebo zemřít. Ti, kdo jsou lidem knihy, mohou volit
mezi tím, že se podrobí muslimské vládě nebo smrti. Šíření islámu je tedy přímo
spojeno s vojenskými úspěchy džihádu.
Křížové výpravy byly něco velice odlišného.
V křesťanství bylo od počátku vždy zakázáno konverzi jakýmkoli způsobem
vynucovat. Obracení na víru mečem nebylo tedy pro křesťanství možné. Na rozdíl
od džihádu nebylo také cílem křížových výprav rozšiřování křesťanského světa
ani křesťanské víry násilím.
Křížové výpravy byly přímou, ale opožděnou reakcí na staletí
muslimského dobývání křesťanských zemí. Bezprostředním podnětem, jenž vedl
k první křížové výpravě, bylo dobytí celé Malé Asie Turky v době
zhruba od r. 1070 do r. 1090.
První křížovou výpravu vyhlásil papež Urban II. r. 1095 jako
odpověď na naléhavou žádost byzantského císaře z Cařihradu. Urban vyzval
rytíře křesťanstva, aby šli na pomoc svým východním bratřím.
Malá Asie, část byzantského císařství, bývala křesťanská.
Její evangelizaci začal sv. Pavel. Sv. Petr byl prvním biskupem
v Antiochii. Pavel napsal jeden ze svých významných listů křesťanům
v Efezu. Krédo církve bylo formulováno v Nicei. To vše v Malé
Asii.
Byzantský císař prosil křesťany Západu, aby pomohli dobýt
zpátky tyto země a vypudit Turky. Touto pomocí byly křížové výpravy.
Jejich cílem však nebylo jen dobýt nazpět Malou Asii, ale zmocnit se
i jiných dříve křesťanských zemí, jež byla ztraceny v důsledku
islámského džihádu. K nim též patřila Svatá země.
Nejvýznamnější rozdíl mezi křížovou výpravou a džihádem
tak v jádře spočívá v tom, že křížová výprava byla obranou proti
džihádu. Celá historie křížových výprav na Východě je historií odpovědi na
muslimskou agresi.
Z: Dosáhli křižáci nějakého úspěchu v obrácení
muslimského světa?
M: K tomu bych řekl, že někteří františkáni začali na
Středním Východě misii s cílem získávat muslimy pro víru. Nebyla úspěšná, hlavně
proto, že islámský zákon dělá z konverze k jinému náboženství
kapitální zločin.
Tento pokus byl však od křížových výprav oddělený, ty neměly
s obracením nic společného. A postupoval mírumilovným přesvědčováním.
Z: Jak si křesťanstvo odůvodňovalo svou porážku při
křížových výpravách? Byli křižáci zklamáni?
M: Porážku si odůvodňovalo stejně jako Židé ve Starém Zákoně: Hospodin svému lidu nedopřál vítězství pro jeho hříšnost. To vedlo v Evropě k širokému hnutí zbožnosti, jehož cílem bylo očistit křesťanskou společnost v každém směru.
Z: Opravdu vyslovil Jan Pavel II. omluvu za křížové výpravy? Skutečně je odsoudil?
M: To je podivný mýtus; papež byl ostře kritizován, že prý
se nedokázal omluvit přímo za křížové výpravy, když prosil za odpuštění všechny,
jimž křesťané nespravedlivě ublížili.
Náš Svatý otec je neodsoudil ani se za ně neomlouval.
Omlouval se za hříchy katolíků. Později se hodně mluvilo o tom, že se Jan
Pavel II. omluvil cařihradskému patriarchovi za dobytí Cařihradu křižáky r.
1204.
Papež však ve skutečnosti jen zopakoval to, co řekl jeho
předchůdce papež Inocenc III. (1198-1216). Bylo to jedno z tragických
válečných selhání a Inocenc dělal vše, co mohl, aby mu zabránil. Omlouval
se za hříchy katolíků, kteří se účastnili křížových výprav. Neomlouval se však
za křížové výpravy samy ani za jejich výsledek.
Z angličtiny přeložil Dr. Václav Frei. - zdroj
Co je třeba ještě vědět o arabsko-israelském konfliktu
Židé - čtěte zde
Linkuj.cz!
Komentáře
Přehled komentářů
https://www.pinterest.de/pin/981995893721911990/
luckydays casino no deposit bonus
ROBLOX Gift Cards For Outrageous Builders Club 2021
(MixSig, 2. 1. 2021 1:52)
https://graws-things.tumblr.com/post/633693984223576064/free-roblox-hack-2021-generator-online-for
KW:
Pin For Gift Cards On ROBLOX 2021
What Types Of ROBLOX Gift Cards 2021
ROBLOX Gift Cards At Walmart Lehighton Pa 2021
Free Money In ROBLOX 2020 DECEMBER UPDATED
ROBLOX Hack Free Robux And Tix 2020 DECEMBER UPDATED
(MixSig, 16. 12. 2020 11:01)
https://graws-things.tumblr.com/
KW:
Redeem ROBLOX Cards Free Codes Gift 2021
How To Get Free Robux DECEMBER UPDATED
Where To Find ROBLOX Gift Cards In West Covina 2021
Xbox Gift Cards For ROBLOX Accounts 2021
What have you been up to? Talking about covid
(rambolic, 6. 11. 2020 5:22)
What have you been up to? I am fascinated about covid19. Can you talk about it? If the same thread is opened please redirect my post :). Thanks :).
PS: I don't know any people with covid and you? rambo :D
Thank you very much for the invitation
(MixSig, 14. 7. 2020 16:02)
Thank you very much for the invitation :). Best wishes.
PS: How are you? I am from France :)
Yeah!
(Trouba, 15. 1. 2013 20:58)Sice jsem to nepřečetl celé, bo je toho hodně :D ale co jsem četl se mi líbilo, takže luxusní článek
retarde
(michal, 5. 2. 2010 20:42)co to je za zasrany keciky? nauč se neco o krizacích? debile zasranej
O ano...
(Johny, 25. 12. 2007 14:26)
O ano...krizaci boli mierumilovny barankovia... Boli to svine a ich nescetne zlociny proti ludskosti sa tu niekto snazi ospravedlnit tym, ze ti druhi boli este uspesnejsie svine. Ospravedlnit sa za hriechy katolikov, bez ktorych by kriziacke vypravy nemohli existovat, a za samotne kriziacke vypravy a ich vysledok uz nie, je skutocne smmiesne.
A tiež veta:
"Hlavním posláním křižáckých států bylo hájit posvátná místa v Palestině, zejména Jeruzalém, a vytvářet bezpečné prostředí pro křesťanské poutníky, kteří je navštěvují."
Tak to je dalsia perla charakteristická pre tento prokrestanský clánok. Jezis by sa asi podivil, keby sa dozvedel, ze cirkev v jeho mene prelieva krv kôli niecomu tak materiálnemu ako je nejaké miesto na zemi.
Vsetko toto len dokazuje, ze kazdy mytus ako je krestanstvo, aj kazdy dalsi, najlepsie sluzi prave k tomu, aby mohli byt ospravedlnene taketo ohavne zlociny. Cirkev sa tvari, ako keby ona jedina podnecovala ludstvo v konani dobra. Akurat, ze milovat blizneho svojho, to sa neda prikazat. Cirkev je ako clovek, ktory sa oprel o rozbiehajuci sa vlak, aby to vyzeralo tak, ze bez neho sa ludstvo nikam nepohne.
Velice zajímavé...
(Zik, 27. 8. 2007 16:25)Takže muslimové zase mají o jeden důvod méně si hrát na chudáky. A my se pořád ve školách učíme, jací byli křižáci krutí.
Dobytí Jerusalema
(Reynevan, 25. 8. 2007 17:56)Příspěvek o dobytí Jerusalema je mylný(co se týče těch ostatním, nemám podložené argumenty na jejich vyvrácení, takže je přijímám) Velká část vojenské posádky opustila Jerusalem po vyjednávání. Několik fanatiků skutečně bojovalo až dokonce ale dávat jako důvod pro největší genocidu do doby conquisty je trošku přehnané. Jinak na křižáky moc hezky nevzpomínají ani na území Byzantské říše, kde rovněž došlo k zcela neopodstatněným masakrům pravoslavných křesťanů. Jsem si jist, že ačkoliv pan profesor zajisté nashromáždil velké množství dat, chtěl v první řadě přijít s něčím novým, a tak se rozhodl ukázat křížové výpravy v dobrém světle. Na závěr bych zde chtěl uvést citát z jedné kroniky z městečka Sarkoy "Raději ať přijdou saraceni, než křižáci"
Kecko!
(Dolly, 24. 8. 2007 11:13)Jaká arabská čtvrť Jerusalema? Je to naše Matiční a ti dva jsou Arpád a Dežo,nejmladší z 16 dětí manželů Lakatošových. :)))))
Ronjo,
(Ariell, 24. 8. 2007 10:55)
právě mi to bereš z pusy,
opravdu nemlich jako Chánov!
no potěš mě muslim, to se už těm židům nedivim!
Jéé
(Ronja dcera loupežníka, 24. 8. 2007 10:51)ta arabská čtvrť Jeruzaléma je taky tak bomba vybydlená jako náš Chanov!
lucky creek $100 no deposit bonus 2022
(MixSig, 31. 3. 2022 21:18)