Domácí škola není domácí násilí
Ať už je příběh rodiny Mauerových mediální bublinou nebo
skutečným selháním rodičů, politici vědí, že za všechno mohou špatné zákony a
že kdyby byly jiné, nemuselo by k týrání dětí docházet. Jako příklad této
zkratky dobře slouží výrok paní ministryně Kuchtové, že bude třeba změnit
zákonnou úpravu individuálního (čti domácího) vzdělávání. Jistě jí k tomu
vedou dobré úmysly, je však třeba zvážit, zda případné zpřísnění zákona, vedené
snahou po prevenci týrání dětí, by nevedlo k horším výsledkům, než je
současný stav.
Zákon jasně stanovuje podmínky, za kterých je tato forma
výuky možná a jak je z dikce zákona i z dosavadní zkušenosti zřejmé,
ředitel školy má dostatečné pravomoci k tomu, aby případnému zneužití
domácího vzdělávání předešel. Je sice pravda, že zákon škole nenařizuje
frekvenci povinných konzultací, ale ono pro její absenci existují dobré důvody.
Již samotný pojem individuálního vzdělávání implikuje, že i spolupráce rodiny
se školou má individuální charakter, daný specifickými odlišnostmi domácí výuky
oproti kolektivní výuce ve škole. Zatímco si ředitel u některé rodiny může
vyžádat častější konzultaci, u jiné rodiny to neshledá za potřebné. Přikázat
zákonem povinný počet konzultací možná vzbudí u veřejnosti dojem, že politici
„řeší problém“, rodinám, které doma svoje děti netýrají, ale vzorně vychovávají
a vzdělávají, to přinese jenom nepříjemnosti. Vzhledem k tomu, že mnohé
děti jsou zapsány ve škole, která není v místě jejich bydliště, znamenala
by častá povinná návštěva školy velkou časovou i finanční zátěž pro rodinu.
Proč trestat dobré rodiče jen proto, že se po mnoha letech, kdy v naší
vlasti domácí vzdělávání existuje, objeví doma vzdělávající matka, u které
existuje vážné podezření ze špatných výchovných metod? Troufám si tvrdit, že
morální a psychologické prostředí v mnoha školách je o poznání horší než
v rodinách, které se věnují domácímu vzdělávání.
Již jsem ve svých dřívějších článcích na toto téma
upozorňoval, že se stát, řízený socialisty, k doma vzdělávajícím rodičům
nestavěl jako k partnerům, řešícím vzrůstající krizové jevy ve školství,
ale jako k „problému“ sui genesis. Těch řečí o nebezpečí, plynoucí ze zneužití
romskou populací a nebezpečnými sektami, před kterými je nutno dítě chránit
osvíceným státním úředníkem! Bylo by smutné, kdyby se k další nepřiměřené
a k situaci jednotlivých rodin necitlivé regulaci domácího vzdělávání
odhodlala vláda, která socialistická a etatistická řešení ve svém programu
nenabízí. Jistě je namístě hledat co nejvhodnější způsob vzájemné spolupráce
školy a rodiny, a je dobře, že paní ministryně projevuje o tuto důležitou
otázku zájem, je však třeba pamatovat na to, že specifika domácího vzdělávání
neumožňují, aby zákon jeho organizaci upravoval příliš podrobně. Nejméně vhodným
řešením by bylo, aby do vztahu školy s rodinou vstupoval stát
prostřednictvím jiných kontrolních orgánů.
Z vlastní letité zkušenosti z prostředí domácí
školy vím, že ke zneužití domácího vzdělávání docházelo jenom minimálně, pokud
se dá o něm vůbec vážně hovořit. Tak, jako nezavřeme školy jenom proto, že
v nich panuje šikana, mizí autorita učitelů a vzrůstá drzost dětí, tak ani
nelamme ve světle „kauzy Ondřej“ hůl nad domácí školou, která vykazuje velmi
dobré výsledky vzdělávací i výchovné.
Michal Semín, doma vzdělávající rodič
Komentáře
Přehled komentářů
Souhlasím s vámi, že je velmi krátkozraké, exces typu Ondřejova matka, hned řešit radikálně. Ale to už je holt slabost našich "osvícených" zákonodárců a na druhé straně pak i celého soudnictví. Na každou blbost vymyslet nový zákon. Potom to vypadá tak, jak to vypadá. Absolutně neuchopitelná legislativa a těží z toho hlavně lumpové a právníci. Stupeň korupce pak je jen logickým vyústěním tohoto zcela tristního stavu.
Ze státního školství je mi zle, chodí tam už i mé čtvrté dítě a jsem mnohdy zcela mimo. Netuším, jaké je řešení, připadá mi to jako spirála. Učitelé je nezvládají a děti o to více vlčí. Vyhovuje to snad socdem vládám?
kašpárci
(Iva, 27. 5. 2007 14:08)