Proti referendu - Otevřený dopis
Vážený pan
Prof. Václav Klaus
Prezident České republiky
Vážený pan
MUDr. Přemysl Sobotka
předseda Senátu Parlamentu České republiky
Vážený pan
Ing. Miloslav Vlček
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Vážený pan
Ing. Mirek Topolánek
předseda vlády České republiky a předseda Bezpečnostní rady státu
Brno, 16. července 2007
Vážený pane prezidente, pane
předsedo Senátu, pane předsedo Poslanecké sněmovny, pane předsedo vlády a
Bezpečnostní rady státu, dovolujeme si obrátit se na Vás jako na představitele
České republiky, kteří chrání její zájmy a zastupují její občany. V současnosti
je velmi aktuálním problémem jednání o umístění vojenského zařízení spojeneckého
státu – konkrétně americké radarové stanice – na svrchovaném území České
republiky. Tato otázka je jednou z nejzávažnějších od politických změn v roce
1989.
Domníváme se, že otázka
povolení umístit základnu spojeneckých vojsk na své svrchované území je natolik
zásadní a citlivá, že ji nelze řešit jinak, než expertně, tedy s náležitou
úvahou zahrnující strategické bezpečnostní, zahraničně-politické, ekonomické,
právní a další aspekty ve velmi komplexní podobě. Je tedy zřejmé, že otázka
vyžadující tak vysokou kvalifikaci je výjimečně nevhodná pro předložení v nějaké formě
(vše)lidového hlasování.
Je však nezbytné, aby byl občanům České
republiky prostřednictvím veřejnoprávních médií poskytován dostatek
relevantních a pravdivých informací. Zejména považujeme za žádoucí, aby se na
argumentaci bezprostředně podíleli přímo ústavní činitelé. Na druhé straně je
ovšem zřejmé, že při rozhodování o povolení stavby radarové stanice se
zohledňují i zpravodajské informace, jejichž zveřejnění jako argumentu pro
radar je nejen nežádoucí ale i často nemožné.
Česká republika a její území není naším
majetkem v pravém slova smyslu a možnost jejího užívání nám byla pouze svěřena
na velmi omezenou dobu. Každá politická reprezentace
má dle našeho názoru odpovědnost udělat zásadní rozhodnutí, jako je umožnění
využít část našeho území spojeneckou zemí, pokud to výraznou měrou přispěje ke
společné spojenecké obraně. To je právě případ diskutované radarové stanice. Přítomností
příslušníků americké armády na území České republiky bude velmi zkomplikována
cesta k nějakým příštím Mnichovům, Únorům či Srpnům.
Argument, že v této otázce mají
rozhodovat občané v referendu, protože ani jedna z politických stran
nedeklarovala svůj postoj k uvedené záležitosti před volbami a občané tudíž
neměli v minulých volbách žádnou šanci vyjádřit hlasováním svůj názor
týkající se daného problému, není přijatelný. Čas voleb nemůže být určující pro
strategické bezpečnostní směřování země. Ze skutečnosti, že příslušná jednání
zahájila vláda jiné politické orientace, než je ta současná, vyplývá, že
existoval nutný konsensus politických elit o tomto našem směřování. Pevně
věříme, že státnická odpovědnost zvítězí nad osobní řevnivostí a tento
konsensus bude opět obnoven. Odhodlaný nesouhlas komunistů s umístěním
radarové stanice na našem území pak považujeme spíše za nepřímý důkaz správnosti
tohoto umístění.
Proto se my, níže podepsaní
občané České republiky, na Vás obracíme s žádostí o zvážení následujících faktů
a odmítnutí celonárodního referenda v této zásadní otázce.
Současná politická garnitura
má dostatečně silný politický mandát a hlavně politickou odpovědnost, aby mohla
v této věci rozhodnout. Politická reprezentace nesmí být vláčena často i rychle
se měnícím veřejným míněním. Politik hodný své odpovědnosti musí mít vlastní
názor a v tak významné otázce je jeho povinností hájit jej i proti případně
většinovému názoru občanů, přesně v duchu „Zrazoval
bych své voliče, kdybych obětoval svůj úsudek jejich mínění.“ (Edmund Burke)
Nejen rozhodnutí samo, ale i
cesta, kterou ho bude dosaženo, bude pravděpodobně často diskutována z
historického hlediska a činnost zodpovědných politiků bude posuzována nejen
generací naší, ale i generacemi budoucími.
Odborné záležitosti obrany strategického dosahu nejsou v žádné zemi
předmětem rozhodování v referendech, byť by ve hře byla přítomnost
omezeného vojenského kontingentu jiné, nota bene spřátelené země.
Domníváme se proto, že referendum by bylo
nejhorší možností, jak o tak závažné skutečnosti rozhodnout.
Bylo by vskutku hazardem s naší budoucností.
Parlamentní demokracie umožňuje uvážlivou
diskusi o problémech (jaká v rámci celé společnosti není možná), a tedy
pak i fundovanější rozhodnutí. Dále umožňuje i státnickou odpovědnost
v tom smyslu, že může přijmout rozhodnutí, jež jsou správná, avšak
momentálně nepopulární. V principu věci však referendum nemůže nikdy
schválit nic nepopulárního, byť by to bylo sebevíce správné a prospěšné.
V neposlední řadě, referendum je velmi nákladné.
Vážení, žádáme Vás jako
nejvyšší představitele naší země, abyste dříve než přistoupíte k tak závažnému
kroku, jako je přijetí konečného rozhodnutí, vzali naše argumenty v potaz.
Se zdvořilým pozdravem
PROTI REFERENDU – otevřený dopis:
Ing. Zdeněk Hrbek – hrbek.zden@seznam.cz
1. USA jsou mocností, která není nepřátelská
hodnotám našeho ústavního řádu; ba právě naopak, je jim velice přátelsky
nakloněna, a to až tak přátelsky, že je ochotna je smluvním spojenectvím na
našem území v případě nutnosti i bránit. USA jsou sice evropskou mocností, ale
nikoli evropskou zemí. Amerika se nerozkládá na území Evropy a ani nemá žádné
historické nároky na evropskou půdu, proto se žádná evropská země nemusí bát
expanze ze strany USA. Přítomnost USA v Evropě brání vzestupu jiné evropské
mocnosti, která by se stala hrozbou svým sousedům. Konečně, přítomnost USA v
Evropě, neboli USA jako evropská mocnost, chrání ostatní evropské země před
potenciální hrozbou ze strany jiných neevropských mocností. Základna armády USA
na našem území zvýší americkou vojenskou přítomnost v Evropě. Zejména však
by USA kvůli ní měly v České republice svůj zájem – to by zaručilo, že
pokud budeme mít my sami vůli bránit svoji svobodu, již nikdy nebudeme
v situaci podobné těm, kterými naše země prošla v letech 1938, 1948 a
1968, osamoceni a vydáni napospas.
2. Podrážděné reakce Ruska jsou motivovány
oprávněnými obavami ze ztráty vlivu, který na našem a polském území Rusko stále
uplatňuje prostřednictvím spolupracovníků, kteří se rekrutují z řad
komunistů a bývalých příslušníků a konfidentů totalitních tajných policií (viz
např. Zpráva o prověrce vojenských zpravodajských
služeb, která vyšla ve Varšavě, resp. zrušení polské vojenské kontrarozvědné
služby Wojskowe Służby Informacyjne k 30. září 2006). Zvýšený zájem našich
spojenců a na něj navazující vytvoření tlaku na podstatné zkvalitnění
bezpečnostních standardů na našem území by vedl k výrazným komplikacím
v činnosti takových osob. Přesně to je v zájmu občanů České
republiky.
3. Technické, právní,
ekonomické a jiné věcné otázky je nezbytné diskutovat a veřejnost o nich má být
pravdivě a v co největší míře informována. Strategické rozhodnutí však
musí být učiněno primárně na základě strategické analýzy a z ní plynoucích
argumentů. Všechny ostatní argumenty mají podstatně nižší váhu.
Já, níže podepsaný, souhlasím a svým podpisem vyjadřuji souhlas s
otevřeným dopisem PROTI REFERENDU vrcholným představitelům České republiky.
Současně prohlašuji, že nejednám pod nátlakem ani ve prospěch
žádné politické strany.
MUDr.
Miroslav Beňo – lékař
Josef
Bílek – podnikatel v.v.
Mgr.
František Bína – jednatel
Prof.
Dr. Ing. Miloš Dokulil, DrSc. – vysokoškolský pedagog
Mgr.
Dan Drápal – publicista a překladatel
Jan
Zeno Dus – evangelický farář
Martin
Dvořák – diplomat
JUDr.
Romana Fialová – právník
Ing.
Jiří Hájek, Ph.D. – odborný asistent
Roman Heřman – učitel esperanta
Ing.
Zdeněk Hrbek – konstruktér
RNDr.
Tomáš Kaláb – manažer
Ing.
František Kopečný – manažer
RNDr.
Jan Kubalčík, Ph.D. – matematik
Ing.
Jan Lauer – technik
Karel
Macháček – analytik
Emanuel
Mandler – historik a publicista
Ing. Jan Mikulecký – analytik IT
Mgr. Cyril Modra – systémový architekt
Pavel
Pabián – pastor a lektor
RNDr.
Ivan Petlan – matematik
Ing.
Jana Povolná – manažer
Jaroslav
Přibyl – penzionovaný státní úředník
Ing. Josef
Sedlák, CSc. – podnikatel
Ing.
Miroslav Stuchlík – inženýr elektro
PhDr. Zdeňka Tichá – vědecká pracovnice
Mgr.
Martin Vadas – režisér a dokumentarista
Petr
Vančura – nezávislý politický analytik
Lenka
Veselá – manažer
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den.
Uvedený otevřený dopis si nelze vykládat jinak, než jako úmyslnou provokaci. Podle ústavy ČR republiky je svrchovaným vládcem v této zemi její lid. Ten jako jediný má oprávnění rozhodovat o tom, co je nebo není "strategicky důležité" a "správné" a co mají nebo nemají posuzovat experti. Ani Vy nemáte patent na rozum a politici jsou zde od toho, aby sloužili a ne poroučeli. Lid této země má právo rozhodovat o čemkoliv. Pokud tedy žije v demokracii. To, jaké jsou Vaše představy o USA je nepodstatné. Jsou to jenom Vaše představy. Já mám například jiné představy a považuji za největší hrozbu současnému světu právě současnou vládu USA.
Jakékoliv vojenské zařízení na území ČR by mělo být pod plnou kontrolou vlády ČR a armády ČR. Cizí státní příslušníci na něm by se svolením parlamentu mohli být, ale mohli by mít nanejvýše práva kontrolní a konzultační. T.j. pokud USA mají opravdu takový strach z iránských nebo korejských raket (spíše by se měli bát nekontrolovatelných činů svých zdrogovaných vojáků, jak tomu nasvědčuje incident s raketami s jadernými hlavicemi převáženými v bojové pohotovosti pod bombardérem nekontrolovaně přes celé území USA), tak by mohli žádat o svolení dodat radarové zařízení, vyškolit jeho českou posádku a domluvit se o předávání informací z tohoto zařízení pro potřeby USA (za úplatu) od české armády, která by radar provozovala. Jen ČR by pak mohla rozhodnout o tom, jestli chce nebo nechce být zatažena do konfliktu který mají USA. Časové prodlevy jsou ve všech případech stejné. Pokud by o použití informací rozhodovala obsluha, pak je jedno, jestli je česká nebo z USA. Pokud by se musela dále dotazovat, je opět jedno, jestli do USA, nebo do ČR. Jedno ovšem není, když vláda ČR rozhodne, že do konfliktu týkajícího se USA sama nebude vstupovat na žádné straně. Pak USA informaci prostě mít nebudou. Obdobně by mělo jednat i Polsko, pokud mu jen trochu záleží na suverenitě státu (vypadá to tak, že Tuskovi na tom záleží).
Ivan Vagera
ubohé argumenty
(bart, 11. 8. 2007 18:49)Argumenty pro radar, které jsou publikovány na těchto stránkách(stejně tak argumenty místních pravicových pisatelů) jsou vedeny pouze v ideologické rovině. Věcné protiargumenty, které jsem na těchto stránkách rozepsal dosud nebyly vyvráceny.
pravičáku,
(Noa?, 5. 8. 2007 15:19)ty jsi asi tak umírněný pravičák, jako není Paroubek bradavičnaté zvíře :D))) A jinak, už aby to bylo, malej dvůr a velkej americkej bič na vás, na kretény!
PNAC
(Umírněný pravičák, 5. 8. 2007 10:32)Předesším by mělo být uvedeno ve všeobecnou známost, že raketová i radarová základna jsou v souladu s dokumentem PNAC a dále také, co projekt PNAC znamená (vojenské a hospodářské ovládnutí světa) a kdo za ním stojí (Bush, Rumsfeld a spol).
Barte
(kofola, 3. 8. 2007 22:57)Promiň. Dodatečně jsem si všiml,že ty odkazy jsi sem nedával ty,ale tvůj soukmenovec Zorro.
Barte
(kofola, 3. 8. 2007 22:30)Nevím,jaké argumenty ty a tobě podobní, ještě chcete? V článku a ne jen v tom jednom jich máte daleko víc,než jste schopni pochopit. Jenže vy je asi ani nečtete a pokud ano, tak stejně nevíte o čem se v nich píše. Tak si běžte předčítat ty vaše argumenty uvedené na bolšanských stránkách,na které jsi tady někde nechával odkaz. Těm takoví,jako jsi ty nemusí ani rozumět,aby jim tleskali. Stačí přece,že je předkládá Grebeníček,Jyrka a další "odborníci na všechno", ke kterým se modlíte.
Barte,
(Simpson, 3. 8. 2007 22:25)co tady děláš vostudu, nařež si, spláchni se a odteč do kanálu, kam patříš! Že já tenkrát místo s Marge nešel radši na pivo!
kofola
(bart, 3. 8. 2007 18:50)Tento člověk je typický představitel ubohé české pravice který nic neví, nemá žádné argumenty ale hlavně všechny normální lidi obtěžuje těmi svými žvásty.
Marty
(kofola, 2. 8. 2007 22:14)Promiň,že jsem tvou omluvu nechal tak dlouho bez odpovědi.Byl jsem schovaný ve sklepě.Uklidnil jsi mě. Dík :o)))
for Marty
(Dragon, 31. 7. 2007 10:19)Čtu dobře, že bys chtěl občanskou válku mezi Čechy a Slováky?
Kofola,
(Marty, 30. 7. 2007 23:17)hele,klidně vylez ze sklepa!Nic konkrétního jsem tím nemyslel.Omlouvám se,jestli jsem Ti způsobil nějaký psychický problém.Už to neudělám.
Marty
(kofola, 30. 7. 2007 22:00)Mohl bys mi,prosím,blíže vysvětlit,co konkrétně chceš naznačit větou "pro vaše dobro"? Předem děkuji.
Klasická Kofolka
(Marty, 30. 7. 2007 19:57)Bez argumentů jste tu zatím jenom Vy pánové.Jedině Vy neumíte formulovat a plivete kolem sebe,načež tím pak máte snahu nařknout někoho jiného.Podívejte se,jak umí Topolánek lhát.Samozřejmě,že o tom napíše jen zahraniční tisk.Argumenty od Barta jsou přístupné na internetu.Můžete se podívat.A o fašismu toho vím asi opravdu víc,než Vy dva dohromady,stejně tak,jako o demokracii.A to nejsem odborník.Proto,srovnám-li s Vámi,myslím,že by jste měli mlčet Vy dva.Pro Vaše dobro.:-)Tschüß
argumenty proti radaru
(bart, 30. 7. 2007 16:44)
1, Radar není schopen chránit sám sebe před útoky raket středního dosahu, tím pádem se muže stát snadným cílem. 2, Křivka letící rakety z Iránu ani KLDR na USA nevede přes střední Evropu ale přes středomoří(v případě Iránu) a přes Tichý oceán(v případě KLDR).
3, Nemluví se o tom co se stane pokud raketa s jadernou hlavicí exploduje nad našim území.
4,Pro ochranu jak Evropy tak USA je mnohem vhodnější radar v Gabale, který nabízí Rusko. viz odborný článek v Armádním Technickém Magazínu
5,Radar zvýší možné nebezpečí útoku teroristů(hlavně na takzvané "měkké cíle" např. metro, letiště atd.)
6,Vláda lže občanům (např. pan Topolánek slíbil občanům, že se zasadí o to aby radar stál nejméně 5 km od obce Míšov)
7,Zvyšuje se mezinárodní napětí jak vůči Rusko či Číně ale také mezi členy NATO.
8,S ohledem na výše zmíněné názory neexistuje důvod pro umístění radaru na našem území. (Někteří tvrdí, že tak vrátíme Amíkům to, že nás osvobodili ale chtěl bych upozornit, že to byli oni kdo nás prodal Rusům na Jaltské konferenci a také nám odmítli pomoct v roce 1968)
NE RADARU!!!!!
(budu rád když někdo předloží věcné argumenty pro radar a těm co neumí myslet a jenom nadávají bych doporučil aby nekazili diskuzi.)
Marty
(kofola, 29. 7. 2007 23:24)Nepochybuji,že právě ty toho o fašismu víš dost.Myslím,že právě u tebe křičení mlčením není na závadu,tak mlč a nekřič hlouposti
Hej, Marty
(Klasik, 29. 7. 2007 23:20)jdi už někam, a nauč se formulovat myšlénky, když už chceš psát mocí mermo česky, a nebo piš raději ve své rodné germánštině, aspoň každý hned pochopí, co jsi zač, sudeťáku!
Podivení
(Marty, 29. 7. 2007 22:56)Kdyby jsem tyto stránky četl bez toho,aniž cokoliv věděl o fašismu v Německu po nástupu Hitlera k moci,zasmál bych se.Takto mě smích hodně rychle přešel a vystřídali ho též obavy.Ale u čechů se není čemu divit.Po příchodu Hitlera se taky hodně rychle (2dny) přizpůsobili,aby se společne s němci povyšovali a kopali do židů.A zatím to vypadá,že tu plive jen Kofolka.Jinak souhlas s VanHornem.Lidi se nesmí nechat vnutit kecy o tom,že by mohli špatně rozhodnout.Pdobně to probíhalo při diskusi o referendu o rozdělení Československa.Argumentace politiků byla stejná.Přitom z normálích lidí se asi nikdo dělit nechtěl,až na ty extrémní strany pravice a levice a dalších nacionalistických skupin.Opět je tu ZEMĚ KTERÁ KŘIČÍ MLČENÍM.
mefistofelovi
(kofola, 29. 7. 2007 16:54)Plivat umíš hezky,ale je to asi jediné,co ti jde. Jen dávej bacha,abys si nepoplival i svou oranžovou kravatu.
Provokace za vládní peníze?
(Ivan, 10. 1. 2008 18:07)