Ronald Reagan
1. Ronald Reagan, antikomunismus a vítězství ve studené válce
„Ronald Reagan vyhrál studenou válku, aniž by vypálil jediný výstřel.“ - řekla o něm Margaret Thatcherová. K tomu není co dodat. Porazil komunismus. Je našim osvoboditelem.
Po druhé světové válce v Americe vzniklo aktivní politické a intelektuální
antikomunistické hnutí. Aktivním členem tohoto amerického antikomunistického
hnutí byl i Ronald Reagan. Ve volební kampani v roce 1976 byl jediným
presidentským kandidátem, který kritizoval politiku détente, tj. politiku
zmírňování napětí se Sovětským svazem a odzbrojování, neboť byl přesvědčen, že
povede k posílení Sovětů (řekl: „Détente - není to to, co panuje mezi farmářem
a krocanem až do Dne díkuvzdání?“). To se ve druhé polovině 70. let potvrdilo,
a tak byl Reagan v roce 1980 zvolen 40. presidentem Spojených států.
Ronald Reagan byl přesvědčen, že společnost, v níž jsou lidé svobodní a vládnou
si sami, je neskonale nadřazená totalitarismu; a má být před ním nejen bráněna,
nýbrž sama se má zasloužit o posunutí hranic svobody ve světě. Byl vůbec prvním
americkým presidentem, který uplatnil strategii osvobozování. Nehodlal svobodný
svět pouze bránit, nýbrž přešel do protiútoku. Nechtěl s komunismem
koexistovat, nýbrž ho chtěl zničit. O jeho vztahu k této tyranské ideologii
nejlépe svědčí jeho vlastní slova: „Západ odbyde komunismus jako nějakou
bizarní kapitolu lidských dějin, jejíž poslední stránky právě teď píšeme.“
(1981) „Karl Marx měl v určitém ironickém smyslu pravdu. Dnes jsme svědky velké
revoluční krize - krize, v níž jsou požadavky ekonomického řádu v přímém
rozporu s požadavky politického řádu. Ale k této krizi nedochází na svobodném,
nemarxistickém Západě, nýbrž v domově marxismu-leninismu, v Sovětském svazu. Je
to Sovětský svaz, který jde proti toku dějin tím, že upírá svým občanům lidskou
svobodu a důstojnost… Postup svobody a demokracie odsune marxismus-leninismus
na smetiště dějin, jako tam odsunul i jiné tyranie…“ (Projev v Britském
parlamentu, 1982; International Herald Tribune o něm napsal: „Jen ztěží lze být
sofistikovaným Evropanem, a zároveň obdivovatelem Reagana.“ - tedy
sofistikovaným, ach tak!) Nebo i jeho slavná řeč o říši zla v březnu 1983: „Buďme
si vědomi toho, že pokud sovětští vládci hlásají nadřazenost státu, jeho
všemocnost nad jednotlivcem a předpovídají jeho definitivní nadvládu nad všemi
lidmi světa, jsou ohniskem zla v moderním světě… Naléhám na vás, abyste se
vyvarovali pokušení ignorovat fakta dějin a agresivní tendence říše zla, považovat
závody ve zbrojení za velké nedorozumění, a tudíž se stáhnout z boje mezi
právem a bezprávím, dobrem a zlem.“ - Panečku, to teprve začali relativisté,
zbabělci a komunisté šílet!
Reagan se však odradit nenechal: v západní Evropě rozmístil rakety středního
doletu Pershing 2, které kompenzovaly předtím rozmístěné sovětské rakety SS-20.
Embargem sabotoval výstavbu sovětského plynovodu do západní Evropy, čímž
Sovětům přiškrtil hlavní přívod devíz. Odborový svaz Solidarita v Polsku tajně
dostával materiální pomoc. A na periferii sovětské moci Reagan poskytoval
přímou podporu guerillám bojujícím proti místním komunistickým režimům v
Nikaragui, Angole, Kambodži a především v Afganistanu, kde sovětské válečné
mašinérii citelně pustil žilou. V r. 1983 přímou vojenskou intervencí svrhl
marxistický režim na Grenadě; do té doby komunismus pouze expandoval (každou
zemi, které se zmocnil, si i podržel), Grenada byla prvním zvrácením tohoto
trendu a prvním úspěchem strategie osvobozování.
Snad ze všeho nejdůležitější byl však Reaganův program protiraketové
Strategické obranné iniciativy (SDI) - tzv. „hvězdných válek“ - který byl
započat v r. 1983. SDI Sověty skutečně deprimovala. Právě pod jejím vlivem - v
důsledku vědomí, že zkostnatělé plánované sovětské hospodářství by obdobný
projekt nebylo schopno financovat - dospěl Gorbačov k přesvědčení, že sovětský
systém musí zásadně reformovat. Uvědomil si, že v opačném případě závody ve
zbrojení, které Sovětům vnutil Reagan, prohraje. Jeho prvotním motivem nebylo
komunistický systém demontovat, nýbrž reformovat a tak posílit. Proto ta perestrojka
- hospodářská reforma. Ta si ale vyžadovala svobodu kritiky - tedy glasnosť.
Jenže problémem každé despocie, každého tyranského režimu, je to, že začne-li
se jednou liberalizovat, stává se zranitelným a rozpadá se. To byl i případ
Sovětského svazu. Ronald Reagan jej zbrojením přinutil k reformám, a tedy i k
následnému kolapsu.
Teze, že ke krachu komunismu došlo pouze v důsledku jeho vnitřní hospodářské
neefektivity, je neudržitelná. Nesmírně chudé režimy se udrží, jsou-li
dostatečně brutální: to je příklad dnešní Severní Korey či Stalinova Sovětského
svazu v 30. letech, kdy tam byl hladomor. Avšak začne-li se nesvobodný režim
vnitřně reformovat, poleví-li v bezohlednosti a krutosti svých represí, může
padnout. To byl případ sovětského bloku na konci 80. let. Co však bylo příčinou
touhy vládců po vnitřních reformách? Vnější tlak Západu, eskalace mezinárodního
napětí, přechod ke strategii osvobozování, a závody ve zbrojení. V 70. letech
Sověti neměli žádný důvod k reformám, neboť nikdo je z vnějšku neohrožoval; v
80. letech měli důvod k reformám veliký, neboť vnější tlak byl značný. Zásluhu
na osvobození střední Evropy - na našem osvobození - měl tedy Ronald Reagan,
nikoli Gorbačov. Jedinou zásluhou Gorbačova bylo, že v kritické hodině se
nerozhodl pro kolosální masakr lidí přirozeně toužících po svobodě, nýbrž
raději akceptoval ústup ze střední Evropy; i když ještě i v březnu 1991 poslal
do Vilniusu tanky, aby utopily v krvi volání Litevců po troše svobody.
Ronald Reagan byl antikomunistou slovem i skutkem, a to včetně slova humorného.
Měl nevyčerpatelnou zásobu vtipů, jež rád při různých příležitostech vyprávěl -
např. v den lidských práv 10.12.1986: „Jaký je rozdíl mezi demokracií a lidovou
demokracií? Jako mezi kazajkou a svěrací kazajkou.“ Nebo: „Jak poznáte
komunistu? Je to někdo, kdo čte Marxe a Lenina. A jak poznáte antikomunistu? To
je ten, kdo Marxe a Lenina chápe.“ (1987). Ano, toto byl typický Reagan:
člověk, který v roce 1987 stál u Brandenburské brány a vedle zdi, jež
rozdělovala Berlín - a vyzývaje Gorbačova, utahoval si z něho: „Pane Gorbačove,
otevřete tuto bránu! Pane Gorbačove, zbořte tuto zeď!“
10 měsíců poté, co Ronald Reagan opustil presidentský úřad, Berlínská zeď padla,
a s ní i sovětské impérium. To je jeho zásluha a dědictví.
2. Ronald Reagan a ekonomická svoboda
Paradoxně, Reagan byl ve svém mládí levicovým demokratem. Ba co víc, byl
odborářem - na přelomu 40. a 50. let dokonce předákem hereckých odborů. (Ronald
Reagan byl zatím jediným prezidentem USA, který byl odborářem.) Na přelomu 50.
a 60. let však dospěl k přesvědčení, že „skutečným nepřítelem není ‚big
business', nýbrž rozsáhlý stát“ s regulacemi a daněmi, které dusí lidskou
tvořivost, brzdí tak hospodářský růst, a tím udržují chudé v jejich chudobě.
Stal se stoupencem svobodného trhu a proto přešel od demokratů k republikánům.
Uvědomil si, že bohatství nevytváří stát a vláda, nýbrž lidé, jejich tvořivost,
činorodost a pracovitost. Stát jim k tvorbě bohatství nejlépe pomůže tím, že
jim uhne z cesty a nestaví do ní překážky.
Jenže v polovině 70. let stát lidem v cestě stál. Amerika se octla v hospodářské
stagflaci - tedy stagnaci i inflaci zároveň. To stavělo na hlavu levicové
keynesiánské teorie, podle nichž mezi stagnací a inflací měla být nepřímá
úměra: vlády prý mohly inflační politikou dosahovat hospodářského růstu. V
druhé polovině 70. let se jim však dostalo obojího a ony nevěděly, kudy kam z
nich ven. Proto si sympatie začaly získávat teorie ekonomické školy supply-side,
která zdůrazňovala cestu k prosperitě prostřednictvím lidské tvořivosti a
činorodosti; ty však byly škrceny příliš vysokými daněmi. Tito ekonomové
vnímali daně jako demotivující trest pro podnikatele, v jehož důsledku klesá
nabídka, a tedy i produkce, a tedy i hospodářský růst. Naopak, ekonomiku může
podle nich opět rozproudit jedině snížení daní, především nejvyšších sazeb daně
z příjmu. Tyto názory začal v polovině 70. let popularizovat deník The Wall
Street Journal a mezi politiky se jejich největším zastáncem stal právě Ronald
Reagan.
Reagan byl přesvědčen, že „stát není řešením problému, nýbrž jeho součástí.“
Svými intervencemi do ekonomiky může málo pomoct, ale hodně uškodit.
To proto,
že: „Názor státu na ekonomiku lze shrnout takto: Když se to hýbe, zdaňte to.
Když se to hýbe ještě dál, regulujte to. Když se to už nehýbe, dotujte to.“
To však k větší prosperitě a tvorbě bohatství, mírně řečeno, vůbec nevede. Co je tedy schopen stát pro ekonomiku udělat pozitivního? Snížit daně. A právě to Reagan jako president učinil: nejvyšší sazbu daně z příjmu snížil ze 70% na 28%.
A konečně, nesmírný optimismus; víra v to, že pokud jsou lidé svobodní a je jim
dopřáno uplatnit svou tvořivost a činorodost, jsou schopni nesmírného zlepšení
svého osudu a ulehčení svého údělu. Jak řekl Reagan sám v roce 1983: „Žádné
meze růstu neexistují, protože neexistují ani žádné meze lidské inteligence,
představivosti a důvtipu.“
3. Ronald Reagan a morální vůdcovství
Ronald Reagan byl státníkem svobody. Posílil moc Ameriky a vyvíjel tlak na Sověty, čímž americkou svobodu před sovětským imperialismem ubránil a hranice svobody ve světě posunul, neboť způsobil rozpad světové komunistické soustavy. Američanům jejich svobodu navíc zvětšil, protože jim snížil daně a umenšil roli státu v jejich životech. Jsou-li však jednou lidé svobodní, jak mají svou svobodu uplatnit? Jak s ní mají naložit? K čemu jim má sloužit?
To je otázka, na niž nám smysluplnou odpověď dávají pouze konzervativci. Vztah
nacistů a komunistů ke svobodě je jednoznačný: jsou proti ní totálně.
Socialisté ji chtějí sešněrovat a umenšit rozsáhlým, pečovatelským státem; tím,
že z lidí snímají jejich individuální odpovědnost a přenášejí ji na stát, berou
jim rovněž svobodu. Liberálové jsou sice za svobodu, ale na otázku, co s ní
mají lidé dělat, nám odpověď nedávají. Přinejlepším řeknou, že lidé s ní mají
naložit, jak chtějí. Jenomže otázka vyvstává: je skutečně úplně jedno, jak lidé
se svou svobodou naloží? Nehrozí náhodou, že při jejím uplatnění špatném mohou
lidé o ní přijít? Přitom trpká zkušenost lidstva nás učí, že hrozí právě to. A
navíc, nejsou náhodou některá uplatnění svobody vnitřně hodnotnější, než jiná?
Veškeré ideály ušlechtilosti, milosrdenství a statečnosti nás učí, že vskutku
jsou. Těchto věcí si liberálové obvykle vědomi nejsou. Jsou si jich však velice
dobře vědomi právě konzervativci. Ti jsou za maximální svobodu slučitelnou s
civilizovaným řádem, zároveň nám však poskytují odpověď i na otázku, jak mají
lidé svou svobodu uplatnit správně: mají mravní povinnost svobodně volit to, co
je spravedlivé a dobré.
A Ronald Reagan konzervativcem věru byl. V roce 1983 - na vrcholu studené války
- řekl: „Amerika, jež je silná vojensky a ekonomicky, nestačí. Svět musí vidět
Ameriku, jež je silná morálně; s krédem a vizí… Hodnoty mají smysl.“ Reagan
jako křesťan si byl vědom toho, co věděl již Aristoteles a co učí křesťanství:
aby byl člověk plně svobodný, musí být mravní. Vnější, politická svoboda pro
plnou svobodu člověka nestačí. To proto, že pokud si člověk ve svém životě
nevolí to, co jeho rozum a svědomí nahlížejí jako správné, nýbrž se nechává
(s)vést svými vášněmi, je vlastně otrokem hříchu. Aby se od hříchu osvobodil, aby
se naučil kontrolovat a ovládat své vášně a choutky, musí se cvičit v ctnostech
a praktikovat je; musí se naučit upřednostňovat to, co jeho rozum a svědomí
nahlížejí jako správné před tím, kam ho slepě tahají jeho vášně. Jen pak je
plně svobodným: volby činí on sám, jeho rozum; není pouhou bezvládnou hračkou
zmítanou svými vášněmi.
„Žádný arzenál, ani žádná zbraň v arzenálech světa není tak mocná, jako mravní odvaha svobodných mužů a žen.“
K druhému intimnímu kontaktu mezi svobodou a ctnostmi dochází v bolestné otázce
potratů. Nikde jinde se problémy nesprávně uplatněné svobody neprojevují
tragičtěji: záměrným zabitím malého člověka. Propojení svobody s ctností je zde
žádoucnější něž kdekoli jinde, neboť to, co jinak hrozí, je obludné: masakr
neviňátek.
President Reagan byl příslušníkem hnutí Pro-life - hnutí za život nenarozených
dětí. Právě za jeho vedení se Republikánská strana stala stranou většinově Pro-life.
Navazovala tím na své kořeny v polovině 19. století, kdy vznikla jako strana
odpůrců otroctví. Lincolnovští republikáni byli tehdy proti tomu, aby se
některým lidským bytostem svévolně upíral jejich plně lidský statut pod
hanebnou záminkou jejich tmavé pleti, a proto se jim následně upíralo i
přirozené právo na svobodu. Reaganovští republikáni jsou obdobně proti tomu,
aby se některým lidským bytostem svévolně upíral jejich plně lidský statut pod
hanebnou záminkou jejich malého věku, a proto se jim následně upíralo i
přirozené právo na život. Reagan sám považoval potratovou praxi za natolik
velkou skvrnu na svobodné západní společnosti, že za svého presidentství napsal
esej „Potraty a svědomí národa.“
Ronald Reagan byl přesvědčen, že ctnosti jsou nezbytné pro zachování, ale i
správné uplatňování lidské svobody. Co však podle jeho názoru lidi učí
ctnostem, ale i utvrzuje ve ctnostech? To samé, o čemž byli přesvědčeni i
Otcové zakladatelé americké republiky: náboženství. Reagan v roce 1983 uvedl: „Otcové
zakladatelé byli přesvědčeni, že víra v Boha je klíčem k tomu, abychom byli
dobrými lidmi, a aby se Amerika stala velkou zemí.“ Snad právě křesťanská víra
byla tou největší Reaganovou inspirací pro jeho oddanost věci svobodě. V již
citované řeči A Time for Choosing pronesl: „Musíme mít odvahu činit to, o čemž
víme, že je mravně správné; a politika appeasementu nás žádá, abychom přijali
tu největší možnou nemravnost. Žádá nás, abychom si vykoupili bezpečí od hrozby
atomové bomby tím, že bychom prodali do věčného otroctví naše bližní, lidské
bytosti zotročené za železnou oponou, abychom jim řekli, ať se vzdají své naděje
na svobodu, protože jsme připraveni se s jejich otrokáři dohodnout.“
Právě víra v to, že Bůh od nás chce, abychom činili, co je správné, a nikoli,
co je pouze pohodlné, vede reaganovské konzervativce k obhajobě těch
politických postojů, které zastávají: ať již postoje, že lidé mají žít ve
svobodě, že lidé svobodní mají svou svobodu bránit a lidem nesvobodným k ní i
dopomoci; anebo postoje, že lidé mají nést odpovědnost za život svůj i své
rodiny, a nečekat na stát, že bude o ně pečovat a zaopatří je; ale i postoje,
že lidé mají žít ctnostně, a proto žádné potraty - tj. zabíjení nenarozených
nevinných - nebudou.
Co dodat o Ronaldu Reaganovi na závěr? Snad jednu historku: Před asi 10 lety
potkal Ronalda Reagana jeden židovský emigrant z Ukrajiny, pozdravil ho a začal
mu děkovat za svou svobodu a porážku komunismu. Reagan, již poznačen nemocí,
nechápal, proč ho ten člověk zdraví, neboť už si nepamatoval, že kdysi byl
presidentem. Zdvořile mu však odzdravil a řekl mu: „Bojovat proti komunismu, to
je má práce.“ - Ano, to byla jeho práce. Miliony dnes již svobodných lidských
bytostí jsou mu za ni vděčny!
Roman Joch - zdroj
Větší část tohoto příspěvku byla přednesena na semináři o R. Reaganovi v
Senátu Parlamentu ČR.