V oblasti dětských práv je potřeba mnoho vylepšovat
Mnoho otázek, týkajících se práv dětí, bylo diskutováno na dnešní konferenci Práva dětí v Evropské unii, konané v prostorách ministerstva práce a sociálních věcí. Ta se uskutečnila pod záštitou poslance Evropského parlamentu Milana Cabrnocha, místopředsedy vlády a ministra práce a sociálních věcí Petra Nečase a senátorky Aleny Palečkové (všichni ODS).
Europoslanec Milan Cabrnoch (ODS) řekl, že Evropský parlament se bude příští týden zabývat zprávou Evropské komise, pojednávající právě o dětech. Jejím cílem je vytvoření komplexní strategie EU v propagaci a ochraně dětských práv. Situace ve světě je totiž tristní. Asi 86 % dětí žije v rozvojových zemích. Celá šestina, zejména dívky, nechodí do základní školy. Jedna třetina trpí navíc do svých pěti let věku nedostatkem jídla. To vše způsobuje, že přibližně deset milionů dětí ročně umírá na preventabilní choroby. Ačkoli situace dětí v Evropské unii je na mnohem vyšší úrovni, než těch z rozvojového světa, i tam hrozí riziko relativní chudoby, objevují se četné případy násilí na dětech, chybějí léky pro děti (například asi u 50 % léků, určených pro děti, nejsou provedeny studie). Na to vše zpráva upozorňuje a strategie Unie se podle Cabrnocha snaží problémy řešit.
S problémy se potýká také Česká republika. V rámci sociálně právní ochrany dětí je ročně řešeno asi 1500 případů, kdy jsou děti týrané, zneužívané či zanedbávané. Předsedkyně Dětského krizového centra Zora Dušková v rámci dnešní konference upozornila na to, že různým způsobem týraných dětí jsou v ČR až desetitisíce. Fyzické týrání se děje v podobě bití, kopání, pálení, topení či například úderů o zem nebo o stěnu. Děti jsou traumatizovány často i lidmi vzdělanými, s nadprůměrnými příjmy a prestižními profesemi. Každá čtvrtá dívka a každý sedmý chlapec podle slov Duškové zažily/i sexuální násilí, 66 % z nich dokonce opakované. Mnoha takovým dětem je méně než devět let. Dušková upozornila i na to, že policií a jinými státními orgány jsou často sdělení dětí označována za výmysly, přitom průzkumy ukázaly, že o nepravdy se jedná asi jen v 5 % případů. Alarmující je podle ní také to, že když konkrétní dítě odvolá výpověď, vše tím často končí, aniž by bylo bráno v potaz, proč ji změnilo – většinou ze strachu.
Za problematickou označila Dušková možnost domácí výuky – často se jí totiž ujímají různé sekty či duševně narušené osoby. Potíže jsou podle ní způsobované také kupříkladu častým stěhováním dětí, které tak vypadávají z kontroly odborů sociálně právní ochrany dětí. Dušková upozornila též na systémové týrání dětí. Tím jsou třeba nesčetné, nadbytečné a opakované výslechy dětí o traumatech (loni policie šetřila asi 5 tisíc trestných činů páchaných na dětech), ponižování dětí, obviňování jich i jejich rodin, nízká informovanost odborníků a odbornic, jež s dětmi přicházejí do styku, či minimální využívání možností, zmírňujících stresy dětí. Problémem je též nerovné postavení dětí-obětí a pachatelů v rámci trestního řízení – advokáti pachatelů mají (na rozdíl od dětí) vždy právní vzdělání. Podle Duškové je špatné také to, že právo dětí na styk s rodiči je kolikrát zaměňováno s povinností a není respektováno přání dětí. Styk dítěte s jedním z rodičů je často vynucován třeba i v případě, že dítě bylo svědkem domácího násilí, páchaným jedním rodičem na druhém. Je vynucována láska dítěte k jednomu z rodičů.
To vidí jako problém i ministryně Džamila Stehlíková (SZ). Lásku dítěte k rodiči podle jejích slov nelze vynutit a není v zájmu dítěte dělat opatření, jaké učinil kupříkladu soudce Obvodního soudu pro Prahu 8 Miloslav Sládek v případě desetileté Terezky, kterou (ač je zcela zdravá a ač proti tomu protestuje odborná i laická veřejnost) poslal trávit letní prázdniny na dětskou motolskou psychiatrii, aby se naučila mít ráda svého otce. Předsedkyně Fondu ohrožených dětí Marie Vodičková proti takovému rozhodnutí také protestovala a glosovala je následovně: „Ať se v tom případě rodiče, kteří dávají své děti do ústavů, je učí mít také rádi.“ Ředitelka Nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová upozornila zase na to, že dítě by mělo mít právo na spravedlivý proces. Problémem je totiž podle jejích slov vleklost soudních sporů. Podle Baudyšové by bylo řešením omezení délky soudních procesů s dětmi kupříkladu na tři měsíce, jak je tomu třeba na Slovensku. Žádoucí by podle ní bylo i zřízení institutu dětského ombudsmana – tuto myšlenku podpořila i Stehlíková. Baudyšová řekla, že dobrá by byla i možnost mediace při rozchodech rodičů. To by považoval za vhodné i Nečas.
Milena Černá z Výboru dobré vůle hovořila zase o potřebnosti specializovaných dětských soudů, jež fungují kupříkladu ve Francii. Tato myšlenka se zdá být dobrou i kupříkladu Soně Duškové z Kojeneckého ústavu při Fakultní Thomayerově nemocnici. Nečas řekl, že v ČR je systém obecních soudů a je podle jeho slov otázkou, zda by bylo dobré přetransformovat jej na systém soudů specializovaných či třeba v rámci současného systému vyčlenit a specializovat některé soudce a soudkyně výhradně na dětské právo. To by podle něj bylo lepší. Takové případy jsou totiž často v ČR považovány za „zbytkové“ a věnují se jim začátečníci či začátečnice, což je problém a odráží se to v konečných rozhodnutích.
Diskutovalo se také o ústavní výchově. Poslankyně Ivana Levá (KSČM) podle svých slov upřednostňuje dětské domovy nad Klokánky, fungujícími pod Fondem ohrožených dětí. Podle Levé je v dětských domovech dětem poskytnuta odborná péče a o děti je tam podle jejích slov často postaráno lépe, než v některých rodinách. Čímž ale podle svých slov nechtěla říci, že by dětské domovy nadřazovala nad vyrůstání dětí v rodinách. Vyslovila pochvalu všem „tetám“, působícím v dětských domovech. S tím, že je ráda, že v ČR se nestává, že by děti přespávaly pod mosty. Problémem ale podle ní je, když dítě v době plnoletosti dětský domov opustí a je vhozeno do tvrdé reality života. Problém při opouštění dětských domovů potvrdil i Nečas, který řekl, že cílem vlády je odstranění absence systémové návazné práce pro děti, opouštějící ústavní péči. Podle jeho slov v současnosti chybí systematická práce s rodinou. A problémem je též nedostatek sociálních pracovnic – jedna připadá až na 370 dětí.
Poslankyně Eva Dundáčková (ODS) řekla, že ona je na rozdíl od Levé naopak pro to, aby u dětí, které mají být dány do ústavní péče, v první fázi docházelo k pokusům o sanace biologických rodin. Když to nelze, tak aby byl pokus o péči pěstounskou. Dundáčková v této souvislosti složila poklonu Fondu ohrožených dětí, který se o toto snaží. Až na posledním místě by podle ní měla nastoupit ústavní péče. Zmínila se též o provádění exekucí dětí – ty by podle ní měly být zákonem zakázané, protože dítě není předmět. V rámci konference byla cítit řevnivost mezi zástupci a zástupkyněmi ústavní péče a představiteli a představitelkami neziskového sektoru, věnujícího se dětem. Dundáčková vyzvala „oba tábory“ ke spolupráci. Zdůraznila, že všem jde o dobro dětí a není tudíž žádoucí, aby byly stavěny zbytečné hráze. Dobrou spolupráci s neziskovým sektorem, věnujícím se dětem v jakékoli těžké situaci, ocenila kupříkladu ministryně školství Dana Kuchtová (SZ). Stejně jako Stehlíková či Nečas zdůraznila jeho potřebnost. Podle Nečase je v současné době regionální nedostatek nestátních neziskových organizací.
Senátorka Alena Palečková (ODS) zdůraznila, že všichni přítomní a všechny přítomné se určitě shodnou na tom, že nejdůležitější je prevence – aby bylo do budoucna potřeba co nejméně dětských domovů. Diskuse se strhla také k momentu, kdy se některé děti rodí a jsou nechtěné. Hovořilo se například o baby boxech, kam lze v ČR nechtěné děti odložit. „Dočasně jsou dobré pro matku, ne ale pro dítě. To má pak potíže s identitou,“ řekl předseda Společnosti sociální pediatrie ČLS JEP František Schneiberg. Podle něj je lepší, když v případě, že rodiče dítě nechtějí, je předají do rukou odborníků a odbornic, aby neztratilo svou historii. Stehlíková reagovala, že by k baby boxům tak striktní nebyla. Jedna věc je podle jejích slov právo dětí znát své rodiče, druhé pak právo na život, které má vždy přednost. Otázka baby boxů je proto podle ní diskutabilní. Jak potvrzuje skutečnost – nemálo nechtěných dětí končí mrtvých v popelnicích či záchodových mísách.
Ministr Nečas v rámci konference hovořil o plánech vlády v oblasti dětských práv. Jsou jimi například: Primární podpora ohrožených rodin tak, aby byly schopny poskytovat dětem dostatečnou péči, zřízení tzv. případové konference, kde budou spolu se sociálními pracovníky a pracovnicemi o dětech rozhodovat také lékaři, lékařky, učitelé, učitelky, zástupci a zástupkyně nevládních organizací, případně i rodiče. Prevence k řešení rodičovských konfliktů. Systematická podpora náhradní rodiny. Profesionalizace pěstounské péče. Zvýšení povědomí o problematice týraných a zneužívaných dětí. Zmapování aktuální situace dětí cizinců a cizinek bez doprovodu dospělé osoby na území Česka. Tiskovou zprávu ministerstva práce a sociálních věcí k těmto plánům lze nalézt ZDE. Na konferenci byl též zmíněn plán vlády sjednotit péči o ohrožené děti pod jeden resort – právě ministerstvo práce a sociálních věcí. Nesouhlasí s tím ale někteří lidé, pracující v oblasti náhradní výchovy – ve své petici uvádějí, že se prý jedná o postup „neakceptující odborné zkušenosti“. Vláda plán naopak obhajuje snahou o efektivnost a koordinovanost.
Autorka Andrea Cerqueirová je interní redaktorkou gitY.
Podpořte podnět na řešení případu Terezky S. a dalších dětí - zde
Komentáře
Přehled komentářů
Po dlouhé době se v oblasti dětských práv objevila zase další vlaštovka v podobě návrhu zákona, dle kterého by měly děti možnost rozhodnout se se kterým z rodičů chtějí po rozvodu žít. Je to konečně snaha o posun v nchápání Úmluvy o právech dítěte, dle které má dítě právo být slyšeno před soudem ve vecech které se ho dotýkají a soud je povinnen k jeho názoru přihlížet, ovšem v praxi naší justice je to tak, že názory dětí nejsou nikdy respektovány, a tak dochází k řadě nespravedlností, vrcholících až extrémem, kdy je dítě zavřeno do náhradního vězení jenom proto, aby se nějakému nenávistnému tatíkovi podařilo dát to jeho mámě a odtrhnout od ní dítě! Okamžitě se samozřejmě zvedla řada hlasů proti zejména od stoupenců extrémistických sdružení otců K213 a Spravedlnosti dětem, a to proto, že v jejich případech je nad slunce jasné, že k nim by jejich děti nešly! Dalším důvodem protestů je, že dítě se v takovém případě rozhodne vždy spíše pro matku, pokud ona sama svým chováním a jednáním vůči vlastnímu dítěti v něm nevyvolala patologickou nenávist. Tak, jako jsou špatní otcové, existují i nezodpovědné a špatné matky, i když jsou tyto případy v menšině! Nicméně biologickou přirozenost a prvořadé pouto matka-dítě nikdo nezvrátí, ať se o to extrémistické spolky otců budou snažit sebevíc. Doufejme tedy, že tento zákon projde, protože jedině tak bude možné navrátit ženě-matce její nezastupitelnou a prvořadou roli a dětem konečně přiznat právo na to, aby mohly žít v prostředí, které považují za svůj domov a kde se cítí v bezpečí, a nebudou se muset bát, že jim budou vnucována práva, diktovaná a nařizovaná požadavky násilnických a egoistických otců! Slušní a spořádaní otcové rodin (kterých je jistě i dost v ČSSD, která tento návrh podporuje)jistě chápou, že jejich pozici v rodině takový zákon neohrozí, protože jejich děti je odmítat nebudou!
Pro pravdu
(To blb, 23. 12. 2007 23:30)se člověk vždycky nejvíc zlobí, a to hlavně, když ji nemá! Ale pokud máte potřebu mít za každou cenu poslední slovo a dávat druhým "psychopatologické" rozumy, tak si klidně pokračujte, nikoho tím stejně nepřesvědčíte, ale když Vám to pomůže se ukojit ......??!!!
neznámé paní
(blb, 23. 12. 2007 22:57)Prospěch není argumentem pro ani proti.Právě on může být stejně tak ukazatelem že je vše v pořádku,nebo signálem útěku od reality.Paní,život není o prospěchu ve škole.Už to prosím Vás pochopte.
Kdyby byla zničená
(To blb, 22. 12. 2007 14:12)těžko by se dokázala soustředit na učení tak, aby prospívala se samými výbornými, aby chtěla jít studovat na gymnázium a věnovala se sportu a svým koníčkům! A z toho zase evidentně nemáte radost Vy, protože Vám po této stránce chybí veškeré argumenty, proto se tak usilovně snažíte odrovnat její mámu a dokázat u ní a té holčičky za každou cenu nějakou psychopatologii!
pro paní Jak Je Vidět
(blb, 22. 12. 2007 0:11)
Vaše potřeba popírat skutečnost a pravý stav věcí je vážně směšná.
Ale jednu pravdu máte:že už s tím teď těžko někdo něco udělá.Asi z toho máte radost,no jasně-co na tom že je holka z toho všeho zničená,hlavně že to maminka tátovi dává sežrat,že?
Jak je vidět,
(To blb, 21. 12. 2007 20:06)na Vaše výplody nikdo nereaguje, protože už asi nemá co by řekl,takže je to naprosto jasné! Dejte Terezce pokoj, nechte ji svobodně žít s tím, koho ona miluje a kdo miluji ji § s mámou ,a studovat! Ona se dnes stejně zachové jen tak, jak bude chtít, a s tím pro v našem národě zatvrzelou menšinu potrefených propagátorů neexistujíxího syndromu zavrženého rodiče by se v tomto přípdě rodič-otec nemusel potýkat, kdyby se jako rodič uměl chovat, ale bohužel pro něho a hlavně pro Terezku na to nemá, a s tím už dnes nikdo nic neudělá!
renatě
(blb, 18. 12. 2007 22:57)
Paní,
snad ani není možné aby výborný prospěch dítěte někomu vadil,ne?Nebo někoho takového znáte?
Prosím Vás,kdo je "macho"?
Puberta je těžká pro všechny děti.Pro ty "programované" hned dvakrát.
Pokud připustíte existenci syndromu zavrženého rodiče a prostudujete problematiku tak zjistíte že tato věc,zůstane -li neřešena,stává se přítěží kterou s sebou vláčí člověk celý život.Je už teď vedlejší jak ta situace vznikla-musí se řešit a narovnat.Na potrestání pravého viníka zbude času dost později...
Patologii netřeba "konečně prokazovat".Je zřetelná natolik,že ji pochopil dokonce i soudce-a to už je v našem státě co říci!!!
Takže podle blba
(Renata, 18. 12. 2007 9:30)je to špatně, že dítě vlivem "pevné ruky""milujícího" rodiče má lepší prospěch než jeho vrstevníci! Už aby bylo dítěti 13 let,že, aby on a jemu podobní mohli "vítězoslavně prokázat tu patologii, způsobenou tou nestvůrnou matkou"!.Jak je vidět, vzorný prospěch a bezchybná péče matky o dítě je zřejmě nepřipustitelnou patologií v rodinách, ve kterých se takový "macho" před rozvodem vyskytoval a ta skutečnost je pálí mnohem více, než kdyby si kdokoliv myslel, a tak se jako tounoucí stébla oni chytají a nemohou dočkat toho pubertálního věku, aby se už ta patologie konečně prokázala! Ale co když bude všechno úplně jinak? Oni si to jistě zase nějak "psychopatologický" zdůvodní!!!!!!!
Renatě a Větru
(blb, 17. 12. 2007 18:40)
Mimochodem,i když s Vámi v něčem nesouhlasím,slušnost mi velí Vám všem vykat a chovat se k Vám slušně.Je škoda že se tady k lidem co nesdílejí Vaše názory chováte tak nesnášenlivě.Slova jako pablb,hyena,právař,demagog-ta svědčí spíš o tom,že Vám chybí argumenty PROČ vlastně otce chcete vyloučit z výchovy dětí,které se nestydíte nazývat SVYMI nikoli našimi...Já vím,nastávají časy kdy státu začne skutečně jít o děti samé-jinak to nejde,pokud přistoupíme k mezinárodnímu právu.A tak naši soudci,právníci a především sociální pracovnice přijdou o svoji zašívárničku a budou se muset přestat zastávat lidí kteří páchají opravdové zločiny proti lidskosti.A tak se děti stanou zase lidskými bytostmi i v očích státních úředníků a přestanou být jen lehkým zdrojem financí a nástrojem k týrání rodičů.Pro ty,kteří z této hrůzy žili,to asi bude nepříjemné-nedivím se že se tak urputně brání...
renatě
(blb, 17. 12. 2007 16:32)
Milá paní,
vzhledem k tomu že ke škole mám svým povoláním dost blízko,mohu s klidným svědomím říci že děti z podobně patologického rodinného prostředí často navenek nepůsobí problematicky v tomto věku,jejich prospěch může být vlivem "pevné ruky" "milujícího" rodiče i lepší než u jejich vrstevníků.Problémy přicházejí kolem 13 let-jejich puberta je naprosto nezvládnutelná...
Větru ve vlasech
(blb, 17. 12. 2007 16:25)
Milý Větře,lidé a zvláště pak ženy se bohužel rozvádějí většinou z úplně jiných důvodů.Opravdu si myslíš,že všichni rozvedení muži jsou násilníci,pedofilové a alkoholici?
Na zbytek té sprostoty snad ani odpovídat nemusím :-) pokud čtou tuhle stránku i jiní normální lidé ,co se zrovna nedusí nenávistí,udělají si obrázek sami...
Ještě že má Terezka
(Renata, 17. 12. 2007 14:25)ve škole výborný prospěch, protože jinak by to ti "machos" v čele se Sládkem dali její mamince "sežrat" ještě více! Jsem přesvědčená, že je to, že jí "špatný prospěch ve škole jakožto výsledek patologického rodinného prostředí" nemohou předhodit, je musí pálit snad ze všeho nejvíce, protože fakt, že dítě přes všechnu tu hrůzu, kterou musí s maminkou prožívat, výborně prospívá, už sám o sobě jakoukoliv patologii vylučuje!
Pro Hyenu v rouše Blba
(Vítr ve vlasech, 17. 12. 2007 9:36)
Motto: Kdyby blb věděl, že je blb, už by jím nebyl
Blbe, toto myslíš vážně?: "Dítě má právo na pobyt s oběma rodiči a oba rodiče mají právo vychovávat své dítě.Pokud se rodiče rozvedou,automaticky by mělo být dítě svěřeno do společné nebo střídavé péče.Pokud jeden z rodičů štve dítě proti druhému,měl by za to být potrestán třeba i odnětím rodičovské zodpovědnosti."
Jsi muslim? Jsi zastánce nevolnictví? Jsi otrokář?
Když se jeden rozvede s tím druhým, protože ten druhý je hrubý, násilný, líný, nevěrný a třeba i alkoholik, drogař, sadista, pedofil a podobně... nemyslíš, že tím chce ten jeden ochránit především své děti před špatností samou, nebo jen před špatným vlivem toho druhého? A ty bys tedy hned tedy zařídil, aby to, co se dosud dělo v malé míře se dělo ve velké a dokonce zcela bez kontroly toho prvního? Rozumím tomu dobře, jsi zastáncem nevolnictví a zákazu rozvést se s jakkoli zlým a nefungujícím partnerem pod pohrůžkou devastace vlastních dětí, a pokud se tyto vzepřou, tak ještě i neprodleně trestat je, jejich odebráním do ústavů?
Jestli toto myslíš vážně, nadutý blbe, nemá pravdu ani kofola, že jsi pablb, protože ty jsi přímo hyena, a šťastně ženatý tu pak můžeš být opravdu jen ty, protože tvá žena si proti tobě jistě nedovolí ani ceknout, protože jinak bys jí vláčel po soudech až do Štrasburku, že?
To Jan Havel
(Renata, 17. 12. 2007 8:47)Jak vidíte, reakce těchto "právařů" svědčí o tom, že pro pravdu se člověk vždycky nejvíc zlobí. Terezce se moze vymýt nepodařilo a každému normálnímu člověku, aniž by byl psycholog, musí být jasné, kam takové zacházení s dítětem povede, ale stačí, aby mezi těmito "právaři" byl jeden zakomplexovaný blbec v taláru, který má neomezenou moc, a jsou jakékoliv posudky i těch nejlepších odborníků k ničemu! Jestliže systém umožní dát blbci funkci a nedokáže ho z ní vyloučit, pak je zde něco špatně, a to mně právě nejvíc vadí! Je třeba, aby se lidi probudili a začli jednat, ovšem to je si jenom mé zbožné přání!
kofole
(pablb, 17. 12. 2007 7:28)
dík-vzhledem k Vašemu stylu je to pro mě dobrá vizitka :-)
a co Vy jste za druh?
Neznámému blbovi.
(Kofola, 17. 12. 2007 3:15)Proč nás obelháváš tvrzením, že jsi blb? Ve skutečnosti jsi jasný pablb. Dej si přeinstalovat software. Tvůj systém vykazuje fatální chybu ve složce "lidskost".
janovi či janě
(neznámý blb, 16. 12. 2007 19:22)
nevím jak jsi přišel(la) na to že mám dceru...?haha
naše dítě stráví s kamarády tolik času jako ostatní jeho vrstevníci.
Vařit a prát zvládám sám dobře,přestože jsem už dlouho štastně ženatý.
Podobně jsi "trefil" i ten zbytek-stejně víš všechno nejlíp,viď-Ty moulo...
pro paní Renatu
(Jan Havel, 16. 12. 2007 19:15)Obdivuji, že vůbec reagujete na ty mužské "právaře" - vesměs ubožáky, co nemají nikoho, žádné kamarády ani žádné partnerky, a tak násilně okupují vlastní děti - ubožáci, ani psa bych jim nesvěřil, natož malé citlivé holčičky. Má tu tolik materiálu, ale on bude pořád žvanit, jak za vše může žena, samozřejmě, dovolila si odporovat muži, té "koruně tvorstva" co se tak strašně nadřela v matčině lůně, aby jí vyrostl penis! Opravdu poslední mohykáni... naprosto trapní!
Neznému blbovi
(Jan Havel, 16. 12. 2007 19:06)Konstatuji, že jsi opravdu blb, a že by ti měli odebrat dceru ze střídavé výchovy. Co ty si myslíš, že lidi mají děti jako hračky a zábavu? Vždyť ty tu svou dceru vyloženě obtěžuješ, místo aby byla s kamarádkama a nebo se věnovala svýnm zájmům, tak musí skákat okolo tebe, abys jí náhodou nedal někam zavřít, ne? A o co, že ti vaří a pere? A jestli je na to ještrě malá, však vyroste, že? Jsi ignorant a demagog prvního stupně, a já se občas stydím, když čtu výplody takové nuly, jako ty, že jsem taky muž :(
rereRenata
(neznámý blb, 16. 12. 2007 18:54)
Nechci se zastávat muže kterého neznám.Bohužel ale vím že všechna ta obvinění proti němu a tu špínu co na něho na těchto stránkách sypete po lopatách jsem před soudem zažil taky.Pokud jde některým ženám o peníze a pomstu bývalému manželovi,neštítí se skutečně ničeho.
Zaplatpánbůh jsou již v naší zemi spravedliví soudci,kteří v mém případě tuhle zlovůli odhalili a dobře to dopadlo-dobře pro naše dítě.
Nedivte se že na ty Vaše argumenty hledím s despektem.
Kdyby soud zakročil včas-již před lety-dal by se bezpochyby vztah mezi Terezkou a tátou zachránit.
Místo toho dostala maminka zelenou k vykonání svého zhoubného díla.
Vina za zkažené prázdniny leží jednoznačně na straně maminky.Nebýt jejího nenávistného postoje,mohlo být všechno úplně jinak.Nepůjde ostatně jen o prázdniny.Tahle pokřivená výchova se projeví pravděpodobně ve spoustě problémů opakovaně.
Opakuji že otec nedostal příležitost si dítě "získat" přirozeným způsobem,Vaše argumentace v tomto bodě je naprosto demagogická.
Naprosto nemám v úmyslu křičet cokoli o financích.To dělají u soudů s oblibou ženy.Ke svému potomkovi jsem byl vždy štědrý,a to i přesto,že jsem nevěděl jak soudy dopadnou.Máte pravdu-ze strany muže jde o peníze jen málokdy,ale i takové případy znám.
Návrh paní Čurdové
(Realita, 25. 3. 2008 8:56)